Teoretyczno-metodyczne aspekty opieki i wychowania w świetlicy. Scenariusze spotkań, programy. T.12

25,83 zł
Brutto

Książka powstała w trosce o jakość świetlic i profesjonalizm podejmowanych w nich działań  opiekuńczo-wychowawczych. Jest ona kontynuacją wielu wątków podjętych  w tomie 8 naszej serii książek dla pedagogów. Jest także odpowiedzią na zastaną  rzeczywistość, reformowaną wraz z systemem oświatowym i pomocy społecznej  oraz przemianami dzieci i młodzieży, rodziny i społeczeństwa.  Zaprezentowane są w niej świetlice szkolne i środowiskowe. Obok zebranej  wiedzy o tych formach opieki, przedstawione są także wyniki badań empirycznych  oraz ciekawe  propozycje metodyczne, w tym interesujące przykłady spotkań  wychowawczych, programów pracy. 
Książka dedykowana jest: wychowawcom, opiekunom i wolontariuszom pracującym w świetlicach.
Zapraszamy do dyskusji wokół znaczenia, zadań, funkcjonowania i doskonalenia świetlic.

Ilość

"Teoretyczno-metodyczne aspekty opieki i wychowania w świetlicy. Scenariusze spotkań, programy."
Grażyna Gajewska, Elżbieta Turska
Zielona Góra 2011
stron 306, oprawa miękka, format B6
ISBN 978-83-921058-9-3

Książka powstała w trosce o jakość świetlic i profesjonalizm podejmowanych w nich działań  opiekuńczo-wychowawczych. Jest ona kontynuacją wielu wątków podjętych  w tomie 8 naszej serii książek dla pedagogów. Jest także odpowiedzią na zastaną  rzeczywistość, reformowaną wraz z systemem oświatowym i pomocy społecznej  oraz przemianami dzieci i młodzieży, rodziny i społeczeństwa.  Zaprezentowane są w niej świetlice szkolne i środowiskowe. Obok zebranej  wiedzy o tych formach opieki, przedstawione są także wyniki badań empirycznych  oraz ciekawe  propozycje metodyczne, w tym interesujące przykłady spotkań  wychowawczych, programów pracy.
Książka dedykowana jest: wychowawcom, opiekunom i wolontariuszom pracującym w świetlicach.
Zapraszamy do dyskusji wokół znaczenia, zadań, funkcjonowania i doskonalenia świetlic.

Recenzent o książce napisała:
„Atutem białej serii wydawnictwa PEKW „Gaja” są niewątpliwie znajdujące się w ich książkach propozycje metodyczne, a zwłaszcza scenariusze. Większość tych, które znajdują się w tomie 12, trudno byłoby przełożyć na tok lekcji, co wynika oczywiście ze specyfiki pracy świetlicy. Można z nich wybierać takie, które wystarczą na krótkie ćwiczenie, ale są też zajęcia rozbudowane, które przekraczają godzinę czy dwie. Wszystkie są wstępnie opisane na początku części drugiej.  O takich pozycjach metodycznych można mówić jak o menu. Jest to książka smakowita. Daje czytelnikom posmakować do woli różnorodnych potraw – i teorii i praktyki, pomysłów do automatycznego wykorzystania oraz takich, których zastosowanie wymaga refleksji... Świetlica od strony kuchni wygląda naprawdę ciekawie. Wielorako. I chyba właśnie za to należą się wydawnictwu, redaktorkom i autorom największe podziękowania. Dzięki nim widać, że świetlica – choć lekceważona i niedoceniana – tak naprawdę może być wspaniała”.

mgr Anna Bentyn, Doradca metodyczny ds. świetlic


Spis treści:


I. Część pierwsza – wybrane zagadnienia wiedzy ogólnej na temat świetlic
Podobieństwa i różnice pomiędzy różnymi rodzajami świetlic w Polsce – Grażyna Gajewska
Świetlice środowiskowe jako forma pomocy rodzinie dysfunkcjonalnej - Elżbieta Turska
Rola i znaczenie doradcy metodycznego w pracy nauczyciela świetlicy – Danuta Kmita
Wychowawcy świetlic szkolnych o swoich sukcesach, problemach, pracy i warsztacie. Sondaż ogólnopolski 2009/2010 – Grażyna Gajewska
Studenci pedagogiki o świetlicy i pracy w niej – Grażyna Gajewska, Agnieszka Frankowska
Dzieci młodsze 5-6- letnie w świetlicy szkolnej - Grażyna Gajewska
Jak z przechowalni zrobić fantastyczną świetlicę? - Joanna Hoffmann

II. Część druga – propozycje metodyczne spotkań wychowawczo-opiekuńczych w świetlicach
Słowo o propozycjach metodycznych zawartych w tomie – Grażyna Gajewska
Razem na prawie bezludnej wyspie. Bieg Patrolowy – Agnieszka Antoszczyszyn, Katarzyna Firuta
Słuchowisko na podstawie książki „Hobbit, czyli tam i z powrotem” – Aneta Brzozowska
Wszechświat osobowości. Zajęcia ogólno-rozwojowe z elementami psychoedukacji - Aneta Brzozowska
Spotkania z Detektywem Pozytywką - scenariusze zajęć świetlicowych – Joanna Hoffmann
-Co się stało z ubraniem pana Mietka? Zadanie detektywa Pozytywki nr 1 – Joanna Hoffmann
-Łupina orzecha! Zadanie detektywa Pozytywki nr 2 – Joanna Hoffmann
-Skąd ten las? Zadanie detektywa Pozytywki nr 3 – Joanna Hoffmann
-Kulka papieru! Zadanie detektywa Pozytywki nr 4 – Joanna Hoffmann
-Trzydzieści siedem i pięć kresek. Zadanie detektywa Pozytywki nr 5 – Joanna Hoffmann
-Dlaczego tu jest tak biało? Zadanie detektywa Pozytywki nr 6 – Joanna Hoffmann
-Ałłłaaa, gorące! Zadanie detektywa Pozytywki nr 7 – Joanna Hoffmann
-Kto popsuł latawiec? Zadanie detektywa Pozytywki nr 8 – Joanna Hoffmann
Boże Narodzenie, Doskonalenie twórczego myślenia, łamigłówki, program profilaktyczny, zajęcia edukacyjne dla młodszych dzieci – Anna Jankowska
Nie zadzieraj nosa, baw się razem z nami. Zajęcia integracyjne – Dorota Marcjańska
W krainie elfów. Konspekt zajęć relaksacyjnych – Jolanta Moskwa
Zimowy relaks. Scenariusz świetlicowych zajęć relaksacyjnych – Jolanta Moskwa
W drodze do samodzielności. Zajęcia rozwijające samodzielność – Tatiana Popowczak, Iwona Lizoń
Gazetka szkolna w świetlicy – Renata Pulikowska
Wolontariat w świetlicy szkolnej – Renata Pulikowska
Program zajęć dziennikarskich, edukacja medialna w świetlicy – Renata Pulikowska
Zima biała – wykonanie prac plastycznych białą kredą na czarnym kartonie  - Katarzyna Szczecina
„Jesienne drzewo” – wykonanie prac plastycznych na konkurs - Katarzyna Szczecina
Dzień nauczyciela. Laurka dla mojej Pani  - Katarzyna Szczecina
Bezpieczna droga do szkoły - modele autobusowe  - Katarzyna Szczecina
„Płatki śniegu” – zajęcia plastyczne; wykonanie witraży -  Katarzyna Szczecina
Wykonanie upominków dla pań – zajęcia plastyczne  - Katarzyna Szczecina
Wspomnienie lata – wykonanie wazoników - Katarzyna Szczecina
Kwiecista łąka integracji. Zajęcia integracyjne i wprowadzające normy w grupie w świetlicy - Beata Sznajder, Adam Birk
Miasta - strategiczno-ekonomiczna gra planszowa. Informacja dla organizatorów - Sylwia Wodzińska
El arbol genealogico – gra lingwistyczna dla niemówiących po hiszpańsku - Sylwia Wodzińska
Dopóki będą kwiaty… (Opowieść o św. Franciszku z Asyżu). Zajęcia teatralne - Agnieszka Czachorowska
Razem zawsze zwyciężymy! - Anna Dłubała

Bibliografia
Informacje o współautorach konspektów
Strony internetowe przydatne dla wychowawców świetlic
Informacja na temat książek wydanych przez PEKW „GAJA” 2002 – 2010
Informacja na temat czasopisma „Świetlica w Szkole” Joanna Hoffmann

42