

Książka jest zbiorem refleksji na najważniejsze tematy składające się na teoretyczne i metodyczne podstawy opieki i wychowania. Może stanowić istotny element w kształceniu na poziomie wyższym pedagogów o specjalnościach: opiekuńczej, opiekuńczo-wychowawczej, socjalnej. Zawiera aktualną literaturę przedmiotu oraz programy kształcenia wypracowane przez autorkę.
"Pedagogika opiekuńcza. Elementy metodyki"
Grażyna Gajewska,
wydanie IV zmienione, Zielona Góra 2009,
stron 300, oprawa miękka, format B5
ISBN 978-83-921058-7-9.
Książka jest zbiorem refleksji na najważniejsze tematy składające się na teoretyczne i metodyczne podstawy opieki i wychowania. Może stanowić istotny element w kształceniu na poziomie wyższym pedagogów o specjalnościach: opiekuńczej, opiekuńczo-wychowawczej, socjalnej. Zawiera aktualną literaturę przedmiotu oraz programy kształcenia wypracowane przez autorkę.
Spis treści:
I. Wybrane zagadnienia pedagogiki opiekuńczej
1.Sytuacja nauk pedagogicznych a pedagogika opiekuńcza – poszukiwanie paradygmatu.
2.Związek teorii z praktyką jako postawa rozwoju nauki.
3.Rozwój pedagogiki opiekuńczej i jej dylematy.
4.Teoria wychowania opiekuńczego jako możliwy i konieczny kierunek rozwoju wiedzy o wychowaniu (jako niezbędny jej element).
5.Stan rzeczywistości opiekuńczo-wychowawczej.
6.Relacja między pedagogiką opiekuńczą a praktyką opiekuńczo-wychowawczą
7.Zapotrzebowanie na profesjonalną działalność opiekuńczo-wychowawczą
8.Rodzaje działań opiekuńczo-wychowawczych z szczególnym zwróceniem uwagi na profilaktykę
9.Proces jednoczenia się z Europą a pedagogika opiekuńcza
10.Zakresy działalności opiekuńczo-wychowawczej zaniedbane lub niedoceniane, niedostrzegane
11.Działalność opiekuńczo-wychowawcza a praca socjalna
12.Geneza opieki i wychowania
13.Uwarunkowania i bariery w realizacji praw dziecka w obecnym
systemie oświatowym
14.Diagnoza w pracy opiekuńczo-wychowawczej. Jej specyfika i znaczenie
15.Wybrane problemy etyki pracy opiekuńczo-wychowawczej
16.Kształtowanie się i istota potrzeby przywiązania u małego dziecka i jej aspekty opiekuńczo-wychowawcze
17.Kształtowanie więzi psychospołecznej w opiece i jej znaczenie
18.Znaczenie kontaktu bliskiego, ciepłego w opiece, werbalnego i niewerbalnego, zasady prawidłowej komunikacji z dzieckiem w opiece i wychowaniu
19.Opieka i wychowanie rodzinne. 19.1.Rola matki w opiece i wychowaniu dziecka. 19.2.Rola ojca w opiece i wychowaniu dziecka. 19.3.Rola rodzeństwa w opiece i wychowaniu 19.4.Rola dziadków w opiece i wychowaniu. 19.5.Osoba starsza a rodzina. 19.6.Bezdomność matek z dziećmi a sytuacja psychospołeczna i edukacyjna. 19.7.Wychowawczo-opiekuńcze aspekty nieletnich w ciąży i ojców ich dziecka.
20.Praca opiekuńczo-wychowawcza w edukacji szkolnej (wychowanie opiekuńcze w szkole)
21.Środowiskowy wymiar pracy opiekuńczo-wychowawczej
22.Opiaka zastępcza nad dzieckiem. 22.1.Profesjonalizacja opiekunów zastępczych. 22.2.W trosce o dobry dobór formy opieki zastępczej dla danego dziecka. 22.3.Bariery w funkcjonowaniu opieki zastępczej. 22.4.Sytuacja szkolna dzieci z różnych form opieki zastępczej wymaga szczególnej uwagi wychowawczej i opiekuńczej. 22.5.Współczesne problemy adopcji
23.Rola organizacji, towarzystw, fundacji, stowarzyszeń rządowych i pozarządowych, krajowych oraz międzynarodowych w opiece i wychowaniu dzieci i młodzieży
24.Przygotowanie do samodzielnego życia dzieci i młodzieży w społeczeństwie cel działań opiekuńczo-wychowawczych
25.Zjawisko sieroctwa (opuszczenia) dzieci i młodzieży oraz jego kompensacja
26.Filantropia i wolontariat w opiece – szansa i zagrożenia
II. Wybrane zagadnienia metodyki opieki i wychowania
1.Główne kierunki przemian w opiece nad dzieckiem w latach 1989-2003
2.Wiedza ogólna i metodyczna – relacje i rozumienie
3.Twierdzenia i dyrektywy metodyczne ogólne i prakseologiczne – wprowadzanie w życie
4.Planowanie (projektowanie) działalności opiekuńczo-wychowawczej
5.Model – wzorzec placówki opiekuńczo-wychowawczej a ewolucja form opieki i efektywność
6.Metody, techniki oraz formy opieki i wychowania
7.Metody pedagogicznego wsparcia rodziny
8.Warsztat pracy pedagoga – kształtowanie i doskonalenie. Opiekun - Wychowawca w placówce realizującej funkcje opiekuńczo-wychowawcze
9.Innowacje form opiekuńczo-wychowawczych
Aneks nr 1. Program kształcenia z przedmiotu: pedagogika opiekuńcza obowiązujący w 1999 roku
Aneks nr 2. Program kształcenia z przedmiotu: metodyka pracy opiekuńczo - wychowawczej opracowany przez G. Gajewską i A. Dolińskiego pracowników Zakładu Pedagogiki Opiekuńczej i Specjalnej WSP TK w Zielonej Górze 1999
Aneks nr 3. Program metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej wyznaczony minimum programowym w roku 2002
Aneks nr 4. Kwestionariusz do badania więzi i kontroli między rodzeństwem
Przydatne strony internetowe dotyczące zagadnień opiekuńczo-wychowawczych